Monday, September 29, 2014

Pengalaman Anak Lelaki Berkhatan



Pengalaman Anak Lelaki Berkhatan mungkin sekali jer dalam seumur hidup aku sebab setakat hari ni aku cuma dikurniakan dengan sorang anak bujang je. Aku memilih Poliklinik An Nur di Bandar Tun Hussein Onn untuk anak aku berkhatan. Disebabkan lambat booking date, tarikh berkhatan anak aku ditetapkan pada 30.11.2013.


Berbeza dengan zaman aku, berkhatan ketika usia 12 tahun adalah perkara normal. Tetapi zaman sekarang kecik-kecil lagi budak-budak dah berkhatan. Sebab tu aku rasa umur 8 tahun adalah masa yang sesuai untuk anak aku dikhatankan. Aku ingat lagi doktor yang mengkhatankan aku dahulu ialah Dr Sheikh Ibrahim yang kini telah menjadi wakil rakyat di Sg Abong, Muar, Johor.


* Sebelum dikhatankan * 


* Selepas dikhatankan * 

Satu lagi yang berbeza ialah berkhatan zaman sekarang tidak menghasilkan pendarahan yang banyak sebab luka potongan tu dah dimatikan dengan laser. Zaman aku dulu... memang kena jaga makan supaya darah cepat kering.



* Berehat di rumah * 
Perlu ke berpantang selepas dikhatankan? Jawapannya ialah perlu juga walaupun tidak seketat zaman dahulu. Salah satu sebabnya ialah tidak banyak pendarahan berlaku. Yang penting, jangan bagi makanan yang "gatal" seperti ayam dan seafood. Menu wajib yang isteri aku sediakan untuk Adam ialah sup ikan tenggiri.


Kemudian jangan bagi dia lasak sangat walaupun seolah-olah dah sihat. Paling kurang pun biarlah berehat sehingga seminggu. Maklumlah budak-budak ni cepat boring, sekejap nak tengok tv lah, main lah dan macam-macam. Kalau dah besar, mendengar kata mungkin kuranglah sikit kerenah nak melayannya.


Kalau lagi nak cepat kering luka tu, kitorang guna serbuk Zinc Complex tabur atas kawasan luka, alhamdulillah cepat kering. Kitorang pun pernah apply kat luka-luka lain, pun alhamdulillah cepat kering. Sebab tu Zinc Complex dikenali sebagai suplemen PEMULIHAN dan KESUBURAN.

Mempercepatkan Pemulihan Luka - Mempercepatkan pemulihan luka luaran dan dalaman, pemulihan selepas pembedahan, memperbaiki alergi dan bintik di kulit. Hancurkan zinc dan tabur ke atas luka untuk mempercepatkan pemulihan luka.

Ehh... takkanlah Zinc Complex ni semata-mata untuk sembuhkan luka, ye tak? Selain luka luaran, Zinc Complex juga boleh mengeringkan luka dalaman dengan cepat seperti wanita bersalin, Zinc Complex bagus untuk kemampuan dan kesuburan lelaki, meningkatkan selera makanan dan deria bau, membentuk rambut yang sihat dan juga membantu tumbesaran kanak-kanak.


Lepas ni dengar cerita anak sedara dan anak kawan-kawan kena khatan aje lah. Maklumlah, ini satu-satunya anak bujang kitorang.







No comments:

Post a Comment

Pandangan Anda Amat Dihargai :)

Menarik Untuk Dibaca

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...